28 kwietnia 2015

Misja gospodarcza do Chin 3 – 9 maja 2015

W misji udział weźmie 5 pomorskich firm z sektora MŚP z branży spożywczej wyłonionych w ramach konkursu współorganizowanego przez Gdańską Agencję Rozwoju Gospodarczego.

  • Inwestpol-Consulting z Gdańska
  • PPHU BMC Jerzy Szczepankowski z Władysławowa
  • Coffee Promotion z Kwidzyna
  • Komers International Franciszek Mądry ze Straszyna
  • P.H. Czachorowski z Gdańska

Za przygotowanie logistyczno-organizacyjne misji i program wyjazdu odpowiedzialne jest Biuro Pomorskie z siedzibą w Pekinie.  Jednym z ważniejszych punktów będzie wizyta w Shenyang (stolicy prowincji Liaoning). Shenyang  jest głównym ośrodkiem gospodarczym i naukowo-kulturalnym północno-wschodnich Chin.

Spotkania z przedstawicielami władz tego miasta jak również seminarium gospodarcze „Poznaj Pomorze – możliwości współpracy”, podczas którego przedsiębiorcy z Pomorza przedstawią profile swoich firm i będą uczestniczyć w rozmowach handlowych z chińskimi przedsiębiorstwami zainteresowanymi współpracą.

Niewątpliwie najważniejszy punkt wyjazdu to udział w międzynarodowych targach spożywczych SIAL CHINA 2015 The Asia Food Marketplace. To jedne z największych targów żywnościowych w Chinach. Co roku gromadzą ponad 2 tys. wystawców. W 2014 roku udział w nich wzięły firmy z 55 państw i 27 prowincji chińskich.

Jak podaje Generalna Izba Celna, w 2014 roku Chiny importowały:

  • 320 000 ton świeżego mleka (więcej o 73.5% niż w 2013)
  • 283 000 ton baraniny (wzrost o 9.3%)
  • 71.4 milion ton soi (wzrost o 12.7%)
  • 383 miliony litrów wina (wzrost o 1.6%)

Takie dane pokazują zmieniające się preferencje żywieniowe oraz rosnącą zdolność nabywczą chińskiego społeczeństwa. Chińczycy obecnie rezygnują z diet bazujących na zbożach na rzecz systemów żywieniowych bogatszych w mięso oraz wyroby mleczne.

Firma logistyczna NTA Sp. z o.o z Gdynii – jeden z uczestników zeszłorocznej misji do Chin –  od dłuższego czasu dostarcza m.in polskie mleko do Chin.

„Polskie mleko jest obecne w Chinach na półkach sklepowych w kilku sieciach hipermarketów. W skali miesiąca nasza firma wysyła średnio 20 kontenerów mleka UHT na rynek chiński. Transport drogą morską wynosi od 35 do 42 dni. Przygotowujemy całą dokumentację i monitorujemy przepływ towaru” – powiedział Łukasz Pastwa – Kierownik Działu Sprzedaży NTA Sp. z o.o.

Aby sprzedawać produkty w Chinach, trzeba w Chinach być. Rozwój sprzedaży poprzez internet lub telefon z Polski nie będzie udanym projektem. Wiele firm z Europy zatrudnia expertów do zarządzania siecią rozwoju lub wynajmuje firmy doradcze. W Chinach przebywa dosyć duża grupa Polaków, którzy mają doświadczenie oraz operują biegle językiem chińskim, co jest w tym kraju niezbędne.  Warto więc korzystać z możliwości usług ekspertów dla dalszego rozwoju polskiego eksportu. Takie usługi świadczy również Biuro Pomorskie w Pekinie. Pomaga pomorskim przedsiębiorcom w rozwijaniu działalności na rynku chińskim, wyszukuje odpowiednich inwestorów i ułatwia nawiązywanie kontaktów.

Każdy chciałby tutaj robić interesy, ale nikt nie chce wykladać pieniędzy – to główna bolączka z którą się spotykamy. Ponadto władze chińskie, wspierają swoją własną produkcję i gdzie mogą stawiają przeszkody (cła, pozwolenia, wyśrubowane regulacje, opakowania itp.) Chiny są coraz bardziej modne, ale by coś tu zdziałać trzeba zainwestować pieniądze, mieć kontakty i szczęście. Albo tych dwoch pierwszych rzeczy troche mniej ( i więcej tego trzeciego) – i ruszyć w interior do mniejszych, slabiej rozwinietych terenow. Kto pokona te wszystkie bariery, a ponadto posiada dobry (najlepiej innowacyjny) produkt, który będzie odpowiednio zabezpieczony, może liczyć w Chinach na bardzo dobre efekty” – powiedział Sławomir Berbeć, Kierownik Biura Pomorskiego w Pekinie.

Czy pomorskim przedsiębiorcom uda się nawiązać jakieś korzystne i wymierne kontakty?

Z pewnością warto przyjrzeć się konkurencji z bliska. Targi SIAL CHINA 2015 w Shanghaju będą do tego doskonałą okazją.

Tekst: J.Siezieniewska (InvestGDA)

Najnowsze aktualności