28 April 2015

Misja gospodarcza do Chin 3 – 9 maja 2015

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W misji udział weźmie 5 pomorskich firm z sektora MŚP z branży spożywczej wyłonionych w ramach konkursu współorganizowanego przez Gdańską Agencję Rozwoju Gospodarczego.

  • Inwestpol-Consulting z Gdańska
  • PPHU BMC Jerzy Szczepankowski z Władysławowa
  • Coffee Promotion z Kwidzyna
  • Komers International Franciszek Mądry ze Straszyna
  • P.H. Czachorowski z Gdańska

Za przygotowanie logistyczno-organizacyjne misji i program wyjazdu odpowiedzialne jest Biuro Pomorskie z siedzibą w Pekinie.  Jednym z ważniejszych punktów będzie wizyta w Shenyang (stolicy prowincji Liaoning). Shenyang  jest głównym ośrodkiem gospodarczym i naukowo-kulturalnym północno-wschodnich Chin.

Spotkania z przedstawicielami władz tego miasta jak również seminarium gospodarcze „Poznaj Pomorze – możliwości współpracy”, podczas którego przedsiębiorcy z Pomorza przedstawią profile swoich firm i będą uczestniczyć w rozmowach handlowych z chińskimi przedsiębiorstwami zainteresowanymi współpracą.

Niewątpliwie najważniejszy punkt wyjazdu to udział w międzynarodowych targach spożywczych SIAL CHINA 2015 The Asia Food Marketplace. To jedne z największych targów żywnościowych w Chinach. Co roku gromadzą ponad 2 tys. wystawców. W 2014 roku udział w nich wzięły firmy z 55 państw i 27 prowincji chińskich.

Jak podaje Generalna Izba Celna, w 2014 roku Chiny importowały:

  • 320 000 ton świeżego mleka (więcej o 73.5% niż w 2013)
  • 283 000 ton baraniny (wzrost o 9.3%)
  • 71.4 milion ton soi (wzrost o 12.7%)
  • 383 miliony litrów wina (wzrost o 1.6%)

Takie dane pokazują zmieniające się preferencje żywieniowe oraz rosnącą zdolność nabywczą chińskiego społeczeństwa. Chińczycy obecnie rezygnują z diet bazujących na zbożach na rzecz systemów żywieniowych bogatszych w mięso oraz wyroby mleczne.

Firma logistyczna NTA Sp. z o.o z Gdynii – jeden z uczestników zeszłorocznej misji do Chin –  od dłuższego czasu dostarcza m.in polskie mleko do Chin.

„Polskie mleko jest obecne w Chinach na półkach sklepowych w kilku sieciach hipermarketów. W skali miesiąca nasza firma wysyła średnio 20 kontenerów mleka UHT na rynek chiński. Transport drogą morską wynosi od 35 do 42 dni. Przygotowujemy całą dokumentację i monitorujemy przepływ towaru” – powiedział Łukasz Pastwa – Kierownik Działu Sprzedaży NTA Sp. z o.o.

Aby sprzedawać produkty w Chinach, trzeba w Chinach być. Rozwój sprzedaży poprzez internet lub telefon z Polski nie będzie udanym projektem. Wiele firm z Europy zatrudnia expertów do zarządzania siecią rozwoju lub wynajmuje firmy doradcze. W Chinach przebywa dosyć duża grupa Polaków, którzy mają doświadczenie oraz operują biegle językiem chińskim, co jest w tym kraju niezbędne.  Warto więc korzystać z możliwości usług ekspertów dla dalszego rozwoju polskiego eksportu. Takie usługi świadczy również Biuro Pomorskie w Pekinie. Pomaga pomorskim przedsiębiorcom w rozwijaniu działalności na rynku chińskim, wyszukuje odpowiednich inwestorów i ułatwia nawiązywanie kontaktów.

Każdy chciałby tutaj robić interesy, ale nikt nie chce wykladać pieniędzy – to główna bolączka z którą się spotykamy. Ponadto władze chińskie, wspierają swoją własną produkcję i gdzie mogą stawiają przeszkody (cła, pozwolenia, wyśrubowane regulacje, opakowania itp.) Chiny są coraz bardziej modne, ale by coś tu zdziałać trzeba zainwestować pieniądze, mieć kontakty i szczęście. Albo tych dwoch pierwszych rzeczy troche mniej ( i więcej tego trzeciego) – i ruszyć w interior do mniejszych, slabiej rozwinietych terenow. Kto pokona te wszystkie bariery, a ponadto posiada dobry (najlepiej innowacyjny) produkt, który będzie odpowiednio zabezpieczony, może liczyć w Chinach na bardzo dobre efekty” – powiedział Sławomir Berbeć, Kierownik Biura Pomorskiego w Pekinie.

Czy pomorskim przedsiębiorcom uda się nawiązać jakieś korzystne i wymierne kontakty?

Z pewnością warto przyjrzeć się konkurencji z bliska. Targi SIAL CHINA 2015 w Shanghaju będą do tego doskonałą okazją.

Tekst: J.Siezieniewska (InvestGDA)

Latest news